Apokalipsa nie nadeszła nagle, zaczęła się od wschodniej części półkuli, ci, którzy obserwowali jak zabójcze
promienie neutronowe przesuwają się wraz z obrotem kuli ziemskiej, mieli czas na przygotowania. Niektórzy zdążyli się zeskanować i dzięki neurosoftowi
umieścić w sieci, ta wkrótce padła ofiarą malware. Przetrwały jedynie lokalne backupy. To co pozostało z ludzkości
to jedynie nieco ponad 17 000 jednostek pobieżnego skanu wykonanego
eksperymentalną grą komputerową, ocaleli głównie nerdowie i gracze
zebrani w licznych klanach na Ziemi ze zniszczoną ekologią, zwiększonym CO2,
brakiem roślinności, wykorzystujący japońskie roboty o mangowym dizajnie. To co
trwa jako software jest duchem w maszynie, skanem nie zawierającym większości
informacji o umyśle. Obserwujemy losy istot zwących się transformerami w ciągu upływu czasu liczonego według kb dni jakie upłynęły od zagłady. 1k PostApo,
10k Postapo... Obecnie jesteśmy więc przed zagładą, gdzie w naszym minus n, n
należy zastąpić dowolną wartością.
Znowu zrobię skok w bok od
fantastyki alternatywnej, czytam właśnie „Starość Aksolotla” Jacka Dukaja.
Książka świeżo wydana i wyłącznie w wersji elektronicznej, choć wyszła w pdf
warto czytać ją w postaci czytnikowej, z racji struktury
zagnieżdżonego hipertekstu. Przypisy zastąpiono tu odnośnikami,
autor nie traci czasu by opisywać kontekst swego wszechświata, w każdej chwili
możemy kliknąć i poznać znaczenie używanego słownictwa, prócz ilustracji
znajdziemy też modele transformerów przeznaczone na drukarkę 3D. Mnie jednak
przede wszystkim pociąga opisywana wizja świata po zagładzie, niezwykle
sugestywna.
nK Postapo jest mocno przygnębiające, klimatem przypomina w pewnym sensie
„Drogę” Cormacka Mc Carthy’ego, choć oczywiście dzieła to zupełnie nieporównywalne. Ludzkość zniknęła i już się nie odrodzi, to co
zostało może jedynie trwać, skazane na zagładę. Transformery nie mają pojęcia
czy są duchami w maszynie, czy tylko nieco bardziej inteligentnymi avatarami z
gry komputerowej, dzielącymi świat wirtualny z chatbotami z nową
generacją tamagochi w realu. Wyniszczenie fauny i flory zmieniło ekologię, choć
podejmowana jest próba odtworzenia białkowego życia, zdaje się nie rokować powodzenia. Zwłaszcza, że ocaleli łączą się, jak to gracze mają w zwyczaju, w
klany i rozpoczynają wojny. Przyznam, że wizja ludzkości, z której
ocaleli gracze komputerowi, zamknięci w istotach projektowanych na wzór „Ghost
in the Shell” jest w jakimś stopniu urzekająca, nawet jeśli opis to upadającej
ludzkości, a raczej tego co po niej pozostało, softwarowej wersji smartfonowego
oprogramowania.
Jestem świeżo po lekturze
polskiej wersji „Diaspory” Egana, gdzie życie białkowe zginęło wraz z planetą
wskutek podobnego zdarzenia, a przetrwała jego zdigitalizowana, tam
jednak brakowało tego dojmującego poczucia upadku, bowiem cyfrowe byty
stanowiły już w pełni zaawansowane formy życia. W książce Dukaja katastrofa
wydarzyła się zbyt wcześnie, gdy ludzkość nie była gotowa, przeniesiona
została do maszyny z całym bagażem kompleksów i frustracji, nerdowskiej
niemożności współdzielenia przestrzeni w realu. U Egana ludzie pozostali wciąż
ludźmi, mimo opuszczenia realnej przestrzeni i funkcjonowania w czasie
kilobajtowych cykli, u Dukaja stali się neurotycznym softem. Pod tym względem
dużo mu bliżej do „Acceleranda” Charlesa Strossa, gdzie po kilku dekadach
ludzie zmienili się w oprogramowanie. Stross zresztą odwrócił swój koncept w kolejnej
książce, „Szklanym Domu”, gdzie wskutek wojny cyfrowej ludzkość utraciła pamięć
i własną historię, przechodząc przez bramki serwerów łączących świat realny z
cyfrowym, usiłuje więc ze strzępek filmów i kultury masowej swą historię
odzyskać, symulując życie codzienne w latach pięćdziesiątych. Z książką Strossa
łączy Dukaja także język, trącący geekowskimi komentarzami w sieci,
powiedziałbym, że bliżej nawet mu w tym wypadku do tego ostatniego autora, mimo
iż wiele osób z Eganem go połączy. Ale Egana Dukaj czytał już w latach
dziewięćdziesiątych, wtedy pisał po raz pierwszy o „Diasporze”.
Język „Starości” daje naprawdę mocne wrażenie, w połączeniu z faktem, iż świat kończy się wizgiem metalu i rdzewiejącymi smartfonami, ocalałe bakterie zżerają plastik, a Ziemia przestaje nadawać się do życia. Zarówno u Egana, kiedy Lacerta zniszczyła planetę, jak i u Strossa, gdzie postsoftwarowe byty przerobiły ją na sferę Dysona, nie miałem poczucia smutku, czytając Dukaja przybija mnie apokalipsa. Oczywiście nie jest to książka dla miłośników postapo, bo nie znajdą tu ani stad zombie, ani mutantów wpędzających resztki ludzkości do tuneli metra. Choć jak widać wykazuje wiele podobieństw do innych opowieści o postludzkości i oparta jest na licznych kliszach, jednak stanowi unikatowe przeżycie. Zapewne przez zderzenie naszego codziennego świata z czymś co wydaje się odległą przeszłością. Dukaj proponuje scenariusz, w którym przeniesienie ludzkości do formy digitalizowanej następuje wskutek katastrofy i upadku, zarówno przytaczani tu pisarze jak i futurolodzy dają nam wizję wzrastającej krzywej postępu, wskutek której nadejdzie osobliwość, a ludzie stracą potrzebę posiadania ciała. Czy będą współistnieć jako ludzkość 2.0 jak u Petera F. Hamiltona czy też stahsowie w innej książce Dukaja, pozostaje sprawą otwartą. Nie wiem jeszcze, co na to Głuchowski w „Futu-RE”, ale niebawem sprawdzę.
Język „Starości” daje naprawdę mocne wrażenie, w połączeniu z faktem, iż świat kończy się wizgiem metalu i rdzewiejącymi smartfonami, ocalałe bakterie zżerają plastik, a Ziemia przestaje nadawać się do życia. Zarówno u Egana, kiedy Lacerta zniszczyła planetę, jak i u Strossa, gdzie postsoftwarowe byty przerobiły ją na sferę Dysona, nie miałem poczucia smutku, czytając Dukaja przybija mnie apokalipsa. Oczywiście nie jest to książka dla miłośników postapo, bo nie znajdą tu ani stad zombie, ani mutantów wpędzających resztki ludzkości do tuneli metra. Choć jak widać wykazuje wiele podobieństw do innych opowieści o postludzkości i oparta jest na licznych kliszach, jednak stanowi unikatowe przeżycie. Zapewne przez zderzenie naszego codziennego świata z czymś co wydaje się odległą przeszłością. Dukaj proponuje scenariusz, w którym przeniesienie ludzkości do formy digitalizowanej następuje wskutek katastrofy i upadku, zarówno przytaczani tu pisarze jak i futurolodzy dają nam wizję wzrastającej krzywej postępu, wskutek której nadejdzie osobliwość, a ludzie stracą potrzebę posiadania ciała. Czy będą współistnieć jako ludzkość 2.0 jak u Petera F. Hamiltona czy też stahsowie w innej książce Dukaja, pozostaje sprawą otwartą. Nie wiem jeszcze, co na to Głuchowski w „Futu-RE”, ale niebawem sprawdzę.
Piszący o osobliwości dawno już
doszli do ściany, skąd można zacząć pisać wyłącznie o upadającej ludzkości,
więc namnożyło nam się ostatnimi czasy literatury o zombie i upadku. Ale "Starość" ani to cyberpunk, ani postapo. Mocna rzecz.
Ilustracje pochodzą oczywiście z książki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz